بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه و دقیقی برای فعالیت شبکه های اجتماعی وضع کرده اند.

شبکه‌های مجازی

همشهری آنلاین: بازداشت «پاول دوروف»، مدیرعامل تلگرام در فرانسه باردیگر برای بسیاری این سوال را ایجاد کرده است که آیا در جهان امروز رسانه‌های مجازی قادر به فعالیت بی نظارت هستند یا آن که هرکدام از کشورها برای نظارت بر رسانه‌های مجازی قادر به اعمال یکسری قواعد و مقررات خاص خود هستند؟ دادستانی فرانسه با انتشار بیانیه‌ای بازداشت مدیرعامل تلگرام را مرتبط با برخی تحقیقات قضایی گذشته درباره این شبکه پرطرفدار عنوان کرده و مقامات فرانسوی می کوشند تا فعالیت تلگرام در کشورشان را تحت یکسری قوانین درآورند. با این حال فقط فرانسه نیست که در تلاش برای اعمال قوانین مورد نظر خود بر شبکه‌های ارتباط مجازی است، بلکه فراگیری ارتباطات مجازی و رسانه‌ها مختلف باعث شده تا بسیاری از کشورها بدنبال نظارت قانونی بر فعالیت آن ها در یک محیط لجام گسیخته باشند.

فرانسه

رضایت والدین، شرط فعالیت در فرانسه: سال گذشته فرانسه قانونی را تصویب کرد که براساس آن رسانه‌های اجتماعی برای فعالیت خود در این کشور ملزم به تأیید سن و کسب رضایت والدین برای افراد زیر ۱۵ سال هستند. براساس این قانون، رسانه‌های مجازی که چنین دستورالعملی را نقض کنند، با جریمه ۱ درصد از درآمد جهانی خود مواجه خواهند شد. این قانون همچنین به والدین اجازه می‌دهد تا درخواست تعلیق حساب‌های متعلق به فرزندان زیر ۱۵ سال خود را داشته باشند.

قوانین فعالیت چهره‌های مجازی: در فرانسه کاربران مجازی معروف باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در مورد تبلیغات دنبال کنند. هر گونه تبلیغات برای جراحی زیبایی و دخانیات ممنوع است و تبلیغات خدمات مالی و پزشکی تحت نظارت و فقط با قرارداد کتبی برای پرداخت های مالی قانونی ممکن است. همچنین، در هر پستی باید به وضوح بیان شود که تبلیغات پولی هستند. تبلیغات و صحنه‌سازی با حیوانات هم ممنوع است. شبکه‌های مجازی موظف به حذف محتواهای غیرقانونی و تبلیغات غیراستاندارد هستند و انتشار تبلیغات غیرقانونی مسئولیت دوجانبه کاربر و شبکه مجازی است.

۸۵ درصد از کل جمعیت: نرخ استفاده از اینترنت در فرانسه

۷۹.۶ درصد از کاربران اینترنت: استفاده کنندگان از یوتیوب (یوتیوب: پرکاربردترین رسانه اجتماعی در فرانسه)

۷۳.۹ درصد از کاربران اینترنت : استفاده از فیس بوک

۱۵۰۰۰۰ نفر: آمار چهره‌ها و کاربران مجازی معروف در فضای مجازی

۲ سال زندان یا ۳۰۰۰۰۰ یورو: جریمه مشترک کاربر و پلتفرم برای انتشار محتوای تبلیغاتی غیرقانونی

انگلیس

زندان در انتظار مدیران فناوری: سختگیرانه ترکردن لایحه ایمنی آنلاین و تعیین مجازات زندان برای مدیران ارشد شرکت‌های فناوری

استفاده از قابلیت تعیین سن کاربران: اجباری بودن شبکه‌های مجازی به کاربرد فناوری‌های تأیید سن کاربران برای دور نگه داشتن افراد زیر سن قانونی برای فعالیت در شبکه‌های مجازی

محافظت از کودکان: تغییر در لایحه ایمنی آنلاین در شبکه‌های دیجیتال و اجتماعی برای محافظت از کودکان

توجه به کاربران خردسال: تعیین قانون «طرح سنی مناسب» برای کودکان

حذف محتوای غیرقانونی: حذف اجباری محتوای غیرقانونی و کسب اطمینان از عدم تکرار پست پیشین

تعیین گزینه تنظیمات: الزام سرویس‌های اجتماعی به داشتن گزینه‌ای خاص برای دریافت یا عدم دریافت پیام، پاسخ به پیام و تماشای محتوای فرد از سوی کاربران ناشناس

انسداد حسابهای کاربری ناشناس: مقابله با ترول های ناشناس و مسدود کردن حساب‌های کاربری ناشناس در پلتفرم‌هایی مانند توئیتر

۹۵درصد از کل جمعیت: نرخ استفاده از اینترنت در انگلیس

آمریکا

ممنوعیت ایجاد حساب کاربری توسط گروه‌های مافیایی: شبکه‌های مجازی موظف به اعمال محدودیت برای فعالیت شبکه‌های مافیایی هستند.

الزام به تاسیس دفتر و نمایندگی رسمی: شبکه‌های مجازی در آمریکا موظف به فعال کردن دفتر و نمایندگی رسمی هستند.

اجباری بودن استفاده از فناوری تعیین سن: همه شبکه‌های مجازی در آمریکا ملزم به تشخیص سن کاربران برای محدودسازی فعالیت کودکان هستند.

الزام کمک به والدین: پلتفرم‌های آنلاین موظفند به والدین برای کنترل بهتر فعالیت‌های آنلاین فرزندانشان کمک کنند.

ممنوعیت حذف کاربران: شبکه‌های اجتماعی با بیش از ۵۰ میلیون کاربر، حق حذف کاربران به دلیل دیدگاه‌هایشان را ندارند.

منع ترویج رفتارهای مخرب: پلتفرم‌های آنلاین ملزمند از ترویج رفتارهای مخرب از جمله خودکشی، آسیب به خود، اختلالات غذا خوردن و قلدری اجتناب کنند.

حمایت از کسب و کارهای اینترنتی: شرکتهای بزرگ مثل آمازون و غول‌های فناوری حق ندارند کسب و کارهایشان را در وب سایتهایشان بر شرکت‌های دیگر ترجیح دهند.

قانون کنترل اعتیاد به شبکه های اجتماعی: جامعه علمی آمریکا در جهت کنترل اعتیاد به شبکه های اجتماعی اقداماتی را انجام می دهند که در صورت عدم همراهی پلتفرما ها، متخلف شناخته می شوند.

۹۱درصد از کل جمعیت: نرخ استفاده از اینترنت در آمریکا

ایران

نقش متا در فتنه سال ۱۴۰۱: پس از آغاز آشوبهای سال ۱۴۰۱دولت ایران از نماینده متا (اینستاگرام و فیسبوک) درخواست تاسیس و استقرار نماینده و دفتر رسمی برای فعالیت در چارچوب قانون را داشت که این شرکت امتناع کرد و منجر به فیلترینگ این پلتفرم شد.

میدان داری تلگرام در آشوبهای ۹۶ و ۹۸: بیش از ۹۰ درصد کاربران تلگرام را در سال ۹۶ ایرانیان تشکیل می دادند اما این پلتفرم که نه مجوز فعالیت داشت و نه برای حریم خصوصی کاربران ایرانی ارزشی قائل بود، نقش قابل توجهی در سازماندهی فتنه های سال ۹۶ و ۹۸ داشت و این پیام رسان در نهایت فیلتر شد.

آتش توئیتر و فیسبوک در فتنه ۸۸: اعتراف هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا به درخواست از توئیتر و فیسبوک برای تعلیق عملیات تعمیر و نگهداری به جهت حمایت از فتنه گران به قیمت مسدود کردن این دو پلتفرم تمام شد.

اتحادیه اروپا

حذف سریع: ارائه دهندگان شبکه‌های مجازی دیجیتال باید متعهد به اقدام سریع برای حذف محتوای غیرقانونی باشند.

رمزگشایی پیام‌ها: شبکه‌‎های مجازی باید به وضوح نحوه عملکرد الگوریتم‌ها و رمزگشایی محتوا را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهند.

ممنوعیت تبلیغات حساسیت برانگیز جنسی، جنسیتی و مذهبی: الزام شبکه‌های اجتماعی به رعایت ممنوعیت انتشار پست‌های حساس مانند تمایلات جنسی یا وابستگی مذهبی و سوءاستفاده از کودکان

جلوگیری از سواستفاده از داده های کاربران: تصویب لایحه سرویس‌های دیجیتال برای جلوگیری از سواستفاده از داده‌های کاربران

ممانعت درباره استفاده از هوش مصنوعی: ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی و وضع جریمه مالی

رسیدگی به شکایات کاربران: اجبار رسانه‌های اجتماعی فعال در اتحادیه اروپا به بررسی و پاسخ به شکایات کاربران

۱۹ پلتفرم زیر ذره بین قانون خاص: قانون خدمات دیجیتال اروپا با هدف وضع استانداردیبرای فعالیت غول‌های فناوری شامل ۱۹ پلتفرم بزرگ از جمله تیک تاک، فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، پینترست و اسنپ چت

۹۶.۴ درصد: آمار استفاده از اینترنت در اروپا در رده سنی ۱۶ تا ۲۹ سال

۵۵ درصد: آمار استفاده از اینترنت در اروپا در رده سنی ۶۵ تا ۷۴ سال

کره جنوبی

پارلمان کره جنوبی لایحه‌ای را درباره پرداخت‍‌های مالی در شبکه‌های مجازی تصویب کرده است.

کوتاه کردن دست گوگل و اپل در پرداخت آنلاین: پارلمان کره جنوبی لایحه‌ای را تصویب کرده که به موجب آن سلطه گوگل و اپل بر پرداخت‌ها در فروشگاه‌های اپ کنترل می‌شود. به موجب این قانون، اپراتورهای مجازی اجازه ندارند با سواستفاده از موقعیت خود، سیستم‌های پرداخت مشخصی را به کسب وکارها تحمیل کنند.

جریمه اپلیکیشن های متختلف: تعیین جریمه برای اپراتورهای فروشگاه‌های اپ در صورت تخلف از قوانین

آلمان

برچسب خاص اثرگذاران مجازی: اینفلوئنسرهای آلمانی ملزم به برچسب زنی محتوای تبلیغاتی شدند. طبق رأی دادگاهی عالی در آلمان، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی که از شرکت‌ها برای تبلیغ محصولاتشان پول دریافت می‌کنند باید پست‌های حاوی چنین محتوایی را با برچسبی خاص مشخص کنند.

الزام شبکه های اجتماعی به گزارش به پلیس: تصویب قانونی درباره الزام رسانه های اجتماعی به حذف محتوای مجرمانه و گزارش جرایم جنایی به پلیس

۹۰ درصد از کل جمعیت: نرخ استفاده از اینترنت در آلمان

استرالیا

استرالیا نیز سعی دارد حریم خصوصی افراد زیر سن قانونی و ترول های شبکه‌های اجتماعی را با وضع قوانین و لوایحی کنترل کند.

دریافت رضایت از والدین افراد زیر ۱۶ سال: استرالیا لایحه «حریم خصوصی آنلاین» را آماده کرده تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند. در این پیش نویس جریمه ای تا ۱۰ میلیون دلار استرالیا (۷.۵ میلیون دلار) برای پلتفرم‌های خاطی در نظر گرفته شد

الزام به افشای هویت کاربران: دولت استرالیا همچنین تصمیم دارد با ارائه قانونی شبکه‌های اجتماعی شامل توئیترو فیسبوک را ملزم به افشای اطلاعات کاربرانی کند که محتواهای افترا آمیز منتشر می‌کنند.

مخالفت با انحصارطلبی شرکت های فناوری: وضع قوانین سختگیرانه علیه انحصارطلبی شرکت‌های فناوری

تایلند

مالیات بر شبکه‌های مجازی: سال گذشته دولت تایلند جمع آوری مالیات از شرکت‌های فناوری و شبکه‌های مجازی را آغاز کرد. شرکت‌هایی مانند گوگل،تیک تاک و فیس بوک شامل پرداخت این مالیات می‌شوند.

چین

کنترل فرایند ذخیره سازی داده ها: تصویب قانون امنیت داده که بر اساس آن تمام شرکت‌های فناوری این کشور باید علاوه بر دسته بندی داده‌های تحت کنترلشان در چند گروه، بر فرایند ذخیره سازی و انتقال آن نیز نظارت کنند.

عدم مجوز برای خارج کردن اطلاعات از کشور: شرکت‌های فناوری اجازه ندارند «اطلاعات اصلی» از لحاظ امنیت را بدون اجازه به خارج منتقل کنند

ارائه گزارش به دولت: شرکت‌هایی که داده‌های بیش از یک میلیون کاربر را جمع‌آوری کرده و به خارج می‌فرستند باید گزارشی را در این زمینه برای بررسی‌های امنیتی به رگولاتوری چین تسلیم کنند

مجازات تعلیق: تعیین مجازات نقدی و تعلیق فعالیت برای تخلفات در قیمت گذاری کالا و سرویس

اجبار شرکت ها به تمکین از قوانین: وادار کردن شرکت‌های علی بابا، تنسنت، بایت دنس، بایدو و ۲ شرکت دیگر به مسدود نکردن لینک وب سایت‌های رقیب در پلتفرمشان

قانونمند سازی سلبریتی ها در فضای مجازی: سازمان فضای مجازی چین (CAC) اعلام کرد کانال‌های بحث و گفتگویی که با انتشار اخبار سلبریتی ها در جامعه مشکلاتی به وجود می‌آورند، را تعطیل می‌کند.

الگوریتم کنترلی: کنترل الگوریتم شرکت‌های فناوری.

حفاظت از داده ها: محافظت از داده‌های آنلاین کاربران چینی

عقاید عمومی زیر چتر حفاظت: بررسی امنیتی اپ هایی که روی عقاید عمومی تاثیر می‌گذارند.

هند

پلتفرم های پاسخگو: وادار کردن شرکت‌های فناوری برای پاسخگویی سریع جهت درخواست‌های قانونی حذف پست‌ها

نمایندگان شبکه های مجازی: تعیین نماینده محلی توسط شرکت‌های شبکه‌ مجازی

روسیه

دفاتر نمایندگی پلتفرم ها در روسیه: الزام شرکت‌های فناوری به تأسیس دفاتر محلی در روسیه

ساز و کار محافظت از کودکان: ایجاد سیستمی برای ممنوعیت محتوای نامناسب جهت محافظت از کودکان

مالزی

جریمه پخش محتوای مسروقه: افراد ارائه کننده سرویس‌ها و دستگاه‌هایی که محتوای مسروقه را پخش می‌کنند، با جریمه ۲۳۷۷ دلاری یا بیشتر و ۲۰ سال زندان روبرو می‌شوند.

هشدار به شرکت های متخلف: شرکت‌ها از همکاری در پخش محتوای سرقت شده یا حفظ آن نهی شده‌اند.

برزیل

گزارش محتوای منع شده: رئیس جمهور برزیل دستوری برای تغییر قوانین اینترنت جهت مقابله با حذف ترجیحی حساب‌های کاربری، پروفایل‌ها و محتوا امضا کرد. هدف این حکم شفاف سازی درباره سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی برای لغو یا تعلیق حساب‌های کاربری است و به افراد اجازه می‌دهد محتوای منع شده را گزارش دهند. دفتر ریاست جمهوری برزیل اعلام کرد این اقدام در جهت حمایت از آزادی بیان انجام شده است.

پاکستان

کمیته سیاست حکمرانی سایبری در پاکستان تشکیل شده است:

سیاست امنیت سایبری: کابینه فدرال دولت پاکستان سیاست ملی امنیت سایبری ۲۰۲۱ را تصویب کرد. با کمک این سیاست یک چهارچوب ملی واکنش امنیت سایبری ایجاد می‌شود.

کمیته حکمرانی سایبری: دولت پاکستان کمیته «سیاست حکمرانی سایبری» را برای اجرای این سیاست تشکیل داده است.

کد خبر 877828
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha